Meester André vertelt

'André vertelt' en 'Meester André vertelt': het is maar één woordje verschil, maar toch is er een wereld van verschil. Iedereen heeft wel in de klas gezeten, maar niet iedereen heeft (in den bak) gezeten! Gelukkig maar... Dat is al een eerste verschil. En 'Meester André vertelt' is geen Gentse theatermonoloog over de gevangenis, maar een nostalgische revue in het A.N., over het onderwijs, de afgelopen vijftig jaar; m.a.w. in de klas: vroeger en nu...
De vertelling is opgebouwd rond poëzie (bekende en minder bekende), liedjesteksten van vroeger en nu, en retro-opstellen. Er is al heel veel geschreven en verteld over het onderwijs, maar een insteek via gedichten, en kleinkunstmuziek, is misschien eens iets anders! De school uit de tijd van toen, tot nu...l Dit is een tweede verschil! Maar er zijn ook gelijkenissen. Wij spelen nog steeds voor goede doelen. Geef ons een goed doel... en we spelen ervoor. Je kan het zo gek niet bedenken! Zo simpel is het!
De voorbije jaren speelden we al voor: Sint-Jan-Baptist (Zelzate), Levensloop, Kom op tegen kanker, Caritas, S.O.S.-World, Mercyships, Licht en Liefde (Blinden), Muco, Poemtata (Ertvelde), Kemopodi (Mong Rosseel), Doven en gehoorgestoorden, Vrije Basisschool Evergem-Belzele, JOTA (Oostburg-Aardenburg), Damiaanactie, Onderzoek Dementie (Alzheimer), Artsen Zonder Grenzen, Stichting Brandwonden, enz.


Terug naar school: Meester André vertelt (korte inhoud)

Waar is de tijd dat we zelf nog naar school gingen? Het lijkt wel een eeuwigheid geleden! In een vorig leven! Meester André vertelt het verhaal van Jantje.
Had Jantje eerst nog een braaf kantje, dan liep hij spoedig niet meer aan het handje.
Hij werd al vlug een dromertje, met zijn hoofd in de wolken, van het komend zomertje.
Rijp voor de zorg van het CLB (PMS), helemaal niet meer gedwee.
Of de kindertjes plagen of pesten, of zelf geplaagd of gepest worden, tot er niets meer restte.
En wat gebeurde er met Jan, later? Eén ding is zeker, hij werd helemaal geen pater!...
Kom kijken, en vooral luisteren, naar de voorstelling van Meester André vertelt.
Meester André vertelt het verhaal van Jantje, een echte rollercoaster van emoties, (en) spanningen, stemmingen: Nu eens grappig, dan weer ernstig,
de ene maal zacht, de andere maal hard,
niet alleen luchtig, maar ook filosofisch,
en zowel weemoedig, als ontroerd…
Uit het leven gegrepen dus, met een lach en een traan!


Muziek

‘De school, dat is een apekot’ loopt (als een rode draad) doorheen deze vertelling.
Naast dit tijdsdocument van Mong en zijn Gasten, uit 1974, worden nog tal van andere liedjesteksten, van vroeger en nu, verweven tot één geheel. Denken we maar aan de culthit ‘Wat heb je vandaag op school geleerd, zeg het eens kleine Jan?’, uit 1969, van De Elegasten
. Maar ook recenter werk komt erin voor: liedjesteksten van Bram Vermeulen ‘Marjolein’, en Kommil Foo ‘Ruimtevaarder’ bijvoorbeeld. Naast klassiekers, als Pink Floyd ‘Another Brick in the Wall’, Raymond Van het Groenewoud ‘Als ik denk aan mijn schoolgaande jeugd’, Loeki Knol ‘Wat heb ik nou aan algebra?’, Stef Bos ‘Is dit nu later?’ en Johan Verminnen ‘Wim’.


Poëzie

Gedichten lopen doorheen de tekst. Naast tijdsdocumenten, van Hiéronymus van Alphen ‘Den Pruimeboom’ uit 1904 en Annie M.G. Schmidt ‘Ik ben lekker stout’ uit 1955 worden nog (tal van) andere gedichten, van vroeger en nu, verweven tot één geheel. Denken we maar o.a. aan Magda Buckinx ‘Heb mij lief’, uit 1994 bijvoorbeeld.
Maar ook recenter werk komt erin voor: gedichten van Rutger Kopland ‘Hoe zal ik dit uitleggen, dit waarom’, en Paus Franciscus ‘Te veel kinderen’, bijvoorbeeld.
Naast eigen werk, als ‘Ik ben een zorgkind’, ‘De zorgcoördinator’, en ‘Jij bent een woordenaar’.


Retro-opstellen

Ook opstellen lopen doorheen het verhaal: Retro-opstelletjes, uit de tijd van toen, over schoolreizen bijvoorbeeld, die nu op de lachspieren werken.
Of een nostalgische terugblik op leven en werk van Meester André (zelf): hilarisch
!